De Ce Costă Atât de Mult Să Îți Creezi un Site?

costul de creare site

Orice antreprenor care a solicitat o ofertă de creare a unui site de la zero s-a lovit de o problemă interesantă și dificil de rezolvat: o agenție i-a solicitat câteva sute de euro pentru proiect, o alta câteva mii. În ultimul timp, majoritatea firmelor își pun aceeași întrebare: de ce costă atât de mult crearea unui site, în condițiile în care o companie mică aflată la început de drum consideră ca „mult” chiar și o sumă din trei cifre. Astăzi îți vom prezenta un ghid dedicat antreprenorilor și webdesignerilor menit să clarifice problemele legate costul de creare site, luând în considerare etapele prin care trece construcția propriu-zisă și specialiștii implicați într-un astfel de proiect.

Puțin dai, puțin primești

Indiscutabil, calitatea costă, indiferent dacă vorbim despre produse sau servicii. Dacă cu câțiva ani în urmă era suficientă o temă WordPress gratuită sau o platformă de tip „Do It Yourself” pentru ca cineva să considere că are un website funcțional, între timp lucrurile s-au schimbat. În ziua de azi vorbim despre optimizarea site-ului pe medii mobile, sisteme de securitate, optimizare SEO, reguli stricte de design, viteza de funcționare a site-ului, integrare cu module e-commerce și încă multe altele. Ca să îți dai seama cât de mult au evoluat lucrurile în ultimul timp, îți spunem numai că un site realizat în mod profesionist performează mult mai bine în evaluările Google, în comparație cu unul realizat amatoricește.

În acest caz, o vorbă românească se aplică perfect: puțin dai, puțin primești. În funcție de etapele de dezvoltare ale website-ului și de complexitatea proiectului, prețul unui astfel de proiect poate ajunge la câteva mii de euro – chiar dacă clientul cere calitate la prețuri foarte mici. Dacă o agenție îți oferă însă un preț mai mic decât o alta, nu înseamnă că ar trebui să ai așteptări mai mici sau că agenția nu este profesionistă. Deci care este costul de creare site modern și calitativ din punct de vedere tehnologic, estetic și funcțional și ce implică întreg procesul de dezvoltare?

Template ieftin sau design personalizat?

Multe companii preferă un model de website predefinit (un template) pentru că este mai ieftin. Din păcate, un astfel de template riscă să nu se potrivească deloc cu brand-ul tău, cu mesajul pe care vrei să îl comunici, cu publicul căruia vrei să îi transmiți respectivul mesaj sau cu modelul de business pe care îl implementezi. Cu alte cuvinte, te va costa mult mai mult să te adaptezi tu la template decât să construiești site-ul de la zero cu o echipă de profesioniști. Din momentul în care faci compromisul de a îți adapta afacerea, comunicarea și brand-ul la site și nu invers vei înregistra rezultate slabe sau chiar negative.

Ce înseamnă dezvoltarea unui site de la A la Z?

Hai să vedem împreună etapele dezvoltării unui website simplu dedicat unei firme de prestări servicii.

  • Acasă
  • Companie
    • Despre noi
    • Echipă
    • Cariere
  • Servicii
    • Serviciu 1
    • Serviciu 2
    • Serviciu 3
  • Portofoliu și parteneri
  • Blog
  • Contact

Această structură este una simplă – avem un site al unei firme care oferă servicii de marketing altor companii.

Cele 10 etape ale dezvoltării unui site

În general, construcția unui site trece prin zece etape principale, care pot altera costul final de creare site. În funcție de brand și de nevoile firmei respective, aceste etape pot crește peste 10 sau pot scădea sub 10.

1. Cercetare tematică și structurarea informațiilor

Aceasta este etapa în care se stabilește:

  • Ce se comunică
  • Cui se comunică
  • Ce rol are site-ul

Tot în această etapă, o echipă de profesioniști va face un mini-audit competiției. Ei vor cerceta site-urile existente pe aceeași nișă, pentru a vedea care sunt punctele lor tari și punctele lor slabe, pentru a nu repeta greșelile altora și pentru a capitaliza oportunitățile care se ivesc. În funcție de toți acești parametri, site-ul de servicii va conține cel mai probabil foarte multe informații utile pe prima pagină, precum și trimiteri intuitive către secțiunile care vin în întâmpinarea interesul vizitatorilor (servicii, portofoliu etc). Astfel, costul de creare site se modifică.

Durata: 2 – 3 zile (minim 150 EUR)

2. Arhitectura informației/wireframing/UI/UX

În construirea unui site se pornește, în general, de la două premise concomitente și complementare:

  • Există vizitatori care cunosc brandul și știu exact ce caută pe acel website
  • Există vizitatori care ajung pentru prima dată pe acel site și trebuie convertiți din vizitatori în clienți

Arhitectura site-ului, wireframing-ul și arhitectura UI (User Interface Design)/UX (User Experience Design) sunt cărămizile pe care se construiește site-ul. Aceste arhitecturi sunt cele care ajută echipa să stabilească și să înțeleagă cum vor funcționa informațiile pentru ambele categorii de vizitatori. În plus, în această etapă, clientul trebuie ținut în permanență la curent cu progresul și design-ul. Asta ajută pentru a evita situațiile în care clientul se plânge de faptul că se aștepta la altceva din punct de vedere estetic sau funcțional.

Durata: – 5 zile (minim 200 EUR)

3. Design-ul propriu zis

Din momentul în care agenția a înțeles cum trebuie să funcționeze site-ul pentru a satisface ambele categorii de vizitatori iar clientul și-a dat acordul pe aspect, se realizează design-ul propriu zis al site-ului. Ceea ce foarte puțini clienți înțeleg este că această etapă include 3 design-uri diferite ale site-ului, care modifică costul de creare site:

  • Design pentru desktop și laptop
  • Design pentru tabletă
  • Design pentru mobil

Cu cât dispozitivele sunt mai mici, cu atât trebuie restructurat site-ul mai bine, pentru ca informațiile și navigarea să fie cât mai facile și mai intuitive pentru vizitatori. Procesul, deși nu este unul de o durată îndelungată pentru o agenție profesionistă, implică totuși niște costuri mai ridicate pentru că este vorba, în definitiv, de 3 arhitecturi și design-uri diferite între ele.

Durata: aproximativ 7 zile (minim 300 EUR)

4. Frontend development/responsivitate/UX

Aceasă etapă reprezintă codarea efectivă în HTML/CSS/Javascript. În această fază programatorii se vor asigura că:

  • Site-ul este compatibil cu browserele moderne (pe toate cele 3 variante de desktop, tabletă și smartphone și iPad)
  • Varianta HTML/CSS este cât mai similară posibil cu designul
  • Site-ul este responsiv la animații, scroll, viteză de încărcare a paginilor etc

Durata: 5 – 6 zile (minim 200 EUR)

5. Integrare WordPress/altă platformă

După prezentarea și confirmarea HTML/CSS cu toate variantele responsive, agenția trece la integrarea site-ului pe o platformă CMS – în general fiind utilizat WordPress-ul, dar și alte platforme similare. În această etapă clientul este și el implicat activ și poate oferi feedback pentru a ajunge împreună cu echipa la forma de prezentare ideală pentru nevoile lui. Tot acum se realizează și un amplu proces de testare, pentru a fi siguri că site-ul și platforma CMS sunt perfect compatibile și funcționale împreună.

Durata: 2 – 3 zile (minim 150 EUR)

6. Copywriting

În general, acest proces are loc în paralel cu etapa nr. 4, ceea ce adaugă la costul de creare a site-ului. În timp ce programatorii lucrează la codare, echipa de copywriteri pregătesc partea de conținut a site-ului, în acord cu preferințele clientului. Aici prețul este dat în special de cantitatea de conținut ce va apărea pe site și modul ei de prezentare, inclusiv mărimea fonturilor, lungimea paragrafelor, culoarea subtitlurilor etc, dar nu numai.

Durata: 3 – 5 zile (minim 200 EUR)

7. SEO

Aceasta este una dintre etapele pe care le sar cele mai multe agenții, cu rezultate negative pentru client. Pregătirea SEO a site-ului are loc în același timp cu etapa de copywriting. Specialiștii SEO fac o analiză a domeniului de activitate a clientului și identifică – în comparație cu concurența – cuvinte cheie și oportunități de care se poate profita în optimizarea SEO a site-ului înainte de lansarea acestuia.

Specialiștii SEO vor lucra pe parcursul proiectului atât cu programatorii, cât și cu copywriterii, pentru a optimiza arhitectura și conținutul site-ului în funcție de cele mai performante cuvinte cheie identificate în urma analizei inițiale. Optimizarea SEO a site-ului din construcție cuprinde întreaga arhitectură a acestuia, de la logo și până la meta title-urile fiecărei pagini. Elementele diferite influențează costul final de creare site.

Durata: 3 – 5 zile (minim 200 EUR)

8. Content deployment

Și această etapă este dependentă de conținutul propriu-zis al site-ului, fiind responsabilitatea unei echipe multi-disciplinare: copywriter, specialist SEO, content deployer (cel care introduce conținutul) și interface designer / web developer. La această echipă, în mod normal, ar trebui să se adauge și 2 proof-readeri pentru a se asigura că întreg conținutul este impecabil și lipsit de orice eroare.

Durata: 1 – 2 zile (minim 150 EUR)

9. Securizare și testare

Aceasta este, din nefericire, o etapă destul de neglijată, deși este vitală pentru orice client. În această etapă se testează pe toate mediile următoarele lucruri:

  • Codul întregului website, integral
  • Design-ul
  • Funcționalitatea CMS-ului
  • Funcționalitatea tuturor paginilor și modulelor: formular de contact, comerț online dacă este cazul, înscrierea la newsletter, sistem de programări online, calculatoare de prețuri etc
  • Conținutul și denumirile paginilor, SEO pentru fiecare pagină / articol.

Securizarea este un proces esențial. Agențiile profesioniste îți vor recomanda un certificat SSL precum și instalarea unor instrumente avansate de securitate care să îți protejeze site-ul.

Durata: 2 – 3 zile (minim 150 EUR)

10. Publicarea site-ului

Publicarea site-ului reprezintă, pe lângă copierea fișierelor și a bazei de date, și o verificare a serverului, configurarea corectă a PHP conform parametrilor, responsivitatea și funcționarea optimă a site-ului după publicare, verificarea vitezei de încărcare etc.

Durata: 1 – 2 zile (100 EUR)

În loc de concluzie

Toate agențiile înțeleg sau ar trebui să înțeleagă faptul că majoritatea clienților nu pot să evalueze corect ceea ce primesc pentru sumele pe care le plătesc. Costul de creare site depinde atât de etapele enumerate mai sus, cât și de alți factori pe care trebuie să-i ai în vedere:

  • Echipa care se ocupă de proiect: dacă sunt mai puțini de 3 specialiști (project manager, web developer și copywriter) clientul ar trebui să caute o altă agenție.
  • Design-ul care trebuie supus clientului spre aprobare și verificare.
  • Complexitatea site-ului (ca număr de pagini, arhitectura URL-urilor, șamd).

Ceea ce trebuie să știe orice client este că un site bine făcut nu garantează succesul afacerii. În plus, site-ul tău are nevoie de mentenanță permanentă pentru a își menține parametrii de funcționare.

Însă deși poate fi un garant al creșterii cifrei de afaceri, un site bine făcut este un punct de plecare esențial pentru aceasta. Succesul tău va depinde, desigur, și de alți factori (în special de serviciile concrete pe care le oferi și de cât de mulțumiți vor pleca de la tine clienții după fiecare vizită). Noi îți oferim site-ul și promovarea de care ai nevoie pentru a atrage mai mulți clienți și a-ți construi un brand. Restul va depinde apoi de tine.

0 replies

Lasă un răspuns.

Vrei să participi la conversație?
Poți contribui cu un comentariu aici:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.